Optimer din LinkedIn profil som Freelancer

Når man er freelance konsulent, er LinkedIn et af de bedre steder at markedsføre sig selv, men dette gælder kun, hvis din profil er optimeret. Her giver Rapido Consult dig nogle gode råd til, hvordan du optimerer din LinkedIn profil. Dette giver dig muligheden for at blive hurtigere fundet og valgt til fremtidige projekter.

 

Aktiv på LinkedIn

Først og fremmest skal du holde dig aktiv på LinkedIn ved at udvide dit netværk og skabe gode relationer. Det kan du gøre ved at dele interessant indhold og promovere dig selv til dit netværk, som så kan dele det videre til deres netværk, hvis de finder dit indhold interessant. Dette er en proces som hele tiden er igangværende. Men at holde sig aktiv på LinkedIn er ikke nok, du bliver nødt til at have en profil, som viser hvem du er og hvad du kan bidrage med for en kunde. Herunder kan du se Rapido’s råd til, hvordan du kan optimere sin profil på LinkedIn fra start til slut.

 

Profilbillede

Et professionelt profilbillede på LinkedIn er vejen frem. Fordi det viser, at der er en person bagved din profil som man kan komme i kontakt med. Hvid du ikke har et profil billede, så signalere du, at du ikke har optimeret din profil og at du ikke er aktiv på LinkedIn. Derfor er det vigtigt, at du tager dig tid til at få taget et ordentligt billede som udstråler professionalisme.

 

Titel

Din titel er vigtig for, om du bliver fundet på LinkedIn til nye projekter. Når du er freelancer konsulent, er du direktør i dit eget firma, så det er fristende at bruge diverse forkortelser for at indikere, at man er direktør. Men det hjælper dig ikke med at blive fundet af rekrutteringspersonale, da de ud fra dette ikke kan se, om du er en freelancer der søger projekter eller ej.

Så alt i alt er det vigtigt, at du skriver at du er Freelancer i din titel.

Yderligere er det vigtigt i titlen at fremhæve, hvilken spidskompetence du har. Brug dem der er kendt, da det er de roller som rekrutteringsvirksomheder søger på.

 

Engelsk vs Dansk

Rekrutteringspersonale søger som regel på engelsk, også selvom de søger efter en freelancer som bor i Danmark. Så når du skriver din titel, er det vigtigt at du bruger engelske titler, så det øger dine chancer for at blive fundet i søgningerne.

 

Er du åben for nye opgaver?

Husk at fortælle at du er ledig og leder efter nye opgaver, så rekrutteringspersonale er klar over at det, når de finder dig i søgningerne. Du kan selv vælge at skrive det i din titel eller i dit resume, begge dele er lige gode. Du kan uddybe det i dit resume, så der er specificeret hvilke typer opgaver du leder efter og hvilket geografisk område du ønsker. Det gør at henvendelserne er mere specifikt rettet mod dig.

 

Kontaktoplysninger

Angiv dit telefonnummer og din E-mailadresse på LinkedIn. Dette gør det muligt for rekrutteringspersonale, at kontakte dig når de finder det rette job til dig.

Vær opmærksom på at man kan gøre dele af sin profil offentlig tilgængelig, så alle uanset connection status og abonnement kan se dine kontaktoplysninger.

 

Resume

Når du går ind på en profil på LinkedIn, er resume’et det første man ser udover billede og titel. Så derfor er det en god ide at skrive en kort opsummering af din profil. Det må gerne være inspirerende og interessant at læse, så læseren får lyst til at se på resten af din profil.

Resumeet er med til at sætte rammerne for din profil.

 

Projekter skal være fremhævet

Det er en god ide at, beskrive hvilke projekter du har været en del af og hvilke resultater du har udrettet, i hver virksomhed du har været i. Det viser hvad du kan og hvad man kan forvente af dig. Derudover udviser det også troværdighed, at du kan forklare, hvad du har lavet i de enkle projekter, som du har været den del af.

Lige så vel som hvis du har været ansat i det samme firma i 10 år. Så har du formentlig haft forskellige projekter og arbejdsopgaver, så det er vigtigt at få uddybet, hvad disse gik ud på.

 

Den røde tråd

Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at du har den råde tråd igennem hele din profil. Der skal simpelthen være en sammenhæng fra top til bund. Dette gør din LinkedIn profil mere overskueligt og troværdig at læse.

 

 

Comments are closed.